איך לזהות הזדמנויות עסקיות

רגיי מיכאילוביץ ברין ולארי (לורנס) פייג', שני יזמים בתחילת דרכם, פנו בשנת 1996 ליאהו (Yahoo) עם אבטיפוס של מנוע חיפוש והציגו בפניהם הזדמנות עסקית: לבנות עבורם מנוע חיפוש ממש טוב תמורה כמה מיליארדי דולרים.  אנשי יאהו השיבו בשלישה והציעו לשני הבחורים להקים חברה, לבנות מנוע חיפוש ואז לחזור אליהם.  זו כנראה הייתה עצה טובה שכן השניים עשו זאת והקימו את גוגל (Google).  איך נזהה הזדמנויות עסקיות טובות, כיצד נמנע מויתור על הזדמנויות עסקיות כאלו?  וכיצד נשמר ממעורבות בהזדמנויות עסקיות פחות מוצלחות?

המכנה המשותף של הזדמנויות עסקיות מוצלחות

המציאות מלמדת שהפרטים של כל ההזדמנויות העסקיות המוצלחות אמנם שונים זה מזה, אולם הסיטואציה במרבית המקרים זהה.  הופעתן של הזדמנויות עסקיות פתאומי לרוב.  ללא התרעה צצה לה הזדמנות עסקית לעשות עסקה שתשנה את חיינו, את הקריירה המקצועית שלנו, הזדמנויות עסקיות כאלה שההצלחה בהן ברורה וקלה.

חשוב לשאול את עצמנו: האם יש בידינו את הכלים המתאימים לבחור מבין הזדמנויות עסקיות שונות את ההזדמנות העסקית הנכונה עבורנו?  חשוב להבין שהזדמנות עסקית הינה בעצם סוג של מתנה שעל מנת ליהנות מפירותיה צריך קודם לכן לסכן משהו יקר ערך.  הזדמנויות עסקיות הן הימור בין סיכוי לסיכון ולכן רק הזדמנות עסקית טובה תהווה הימור שהצליחה.

סריקת הזדמנויות עסקיות

תהליך של סריקת הזדמנויות עסקיות נועד לצמצם את טווח הטעות לצד הנחיית אנשי עסקים באילו הזדמנויות עסקיות כדאי לבדוק, ומיהן ההזדמנויות העסקיות שמומלץ לנטוש.  סטודנטים למנהל עסקים מנסים להקיש אודות מאפייני הזדמנויות עסקיות מוצלחות והזדמנויות עסקיות פחות מוצלחות במסגרת ניתוחי אירוע של עסקים וחברות שהצליחו או נכשלו.  הבנת הסיבות להצלחה וכישלון מאפשרת לסרוק פרויקטים והזדמנויות עסקיות חדשות ולהעריך את סיכוייהם להצליח ואת הסיכון הנלווה.

הזדמנויות עסקיות

אמירת "כן / "לא" להזדמנויות עסקיות

בספרו "איך להתעשר" אומר דונלד ג' טראמפ כי החוכמה לומר "לא" להזדמנות הלא נכונה ככל הנראה תהיה העסקה הטובה ביותר שתעשו אי פעם.  יחד עם זאת, אמירת "לא" לכל הזדמנות שתקרה בדרכינו תוביל כנראה לפספוס של הזדמנויות עסקיות מבטיחות לצד דחיית הזדמנויות עסקיות כושלות.  צריך לזכור כי ההצלחה לעולם אינה מובטחת ובשביל להצליח צריך להסתכן עם הזדמנויות עסקיות כלשהן.  יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שאמרת "כן" להזדמנות עסקית הינה דבר מחייב אשר עשוי לשנות בצורה מהותית את חיינו.

כיצד נשפר את סיכויינו לבחור הזדמנות עסקית מוצלחת?

כיוון שלרובנו אין כוחות של חיזוי העתיד, נפעל על פי מספר כללי אצבע לגבי שאלה מטרידה זו בניסיון לשפר את סיכויי הצלחתנו בבחירת ההזדמנות העסקית המנצחת.  נשאל את עצמנו את השאלות הבאות:

  • מה מציעה ההזדמנות העסקית?  חייב להיות לנו ברור לחלוטין מה מציעות ההזדמנויות העסקיות ומה התועלת האמיתית שחבויה בהן.
  • מה הסיכון של ההזדמנות העסקית, מה אנחנו עלולים להפסיד במקרה שההזדמנות לא תצליח?  האם הסיכון כספי, סיכון לאובדן מעמד או ויתור על משרה יציבה לטובת ניסיון ליישם את ההזדמנות העסקית?
  • אילו חלופות / הזדמנויות עסקיות אחרות עומדות בפנינו?  לעתים החיים מזמנים לנו הזדמנויות עסקיות כאשר אנו זקוקים להם נואשות.  אסור לנו לקפוץ להזדמנות העסקית מבלי לבחון הזדמנויות עסקיות נוספות המונחות סביבנו.  לחץ הרגע עשוי למנוע מאיתנו מלהסתכל סביב ויש לעצור לרגע ולבחון כל יזמות סביבנו.
  • האם אנו מוכנים להקדיש להזדמנות העסקית את זמננו, משאבנו ואומץ ליבנו?  חשוב לזהות את מקור ההססנות שלנו ולא לאפשר לפחד מכישלון למנוע איתנו לראות עד כמה ההזדמנות העסקית טובה.
  • אם אנו בשלים ומיומנים מספיק על מנת לשלוט בהזדמנויות עסקיות בחוכמה ובתבונה?  האם ברשותנו הכישורים והיכולות לעמוד באתגרי ההזדמנות העסקית שנבחר?
  • האם הזדמנויות עסקיות שאנו בוחנים עוסקות בנושאים שמעניינים, מושכים ומאתגרים אותנו?  האם אלו תחומי התמחותנו הדורשים מאיתנו לעסוק במה שאנחנו אוהבים?
  • השאלה החשובה ביותר – מה תחושת הבטן אומרת לנו לגבי ההזדמנות העסקית?  אם משהו בנו מתרגש ושמח כלפי הזדמנות עסקית מסוימת, אם כל תא בגוף מתלהב ממספר הזדמנויות עסקיות מועדפות, די ברגשות אלו כדי לומר – כן.

    לכולנו יש קול פנימי שמודיע לנו: עצור! כאשר משהו אל כשורה, ונותן "אור ירוק" כאשר אנו נתקלים בהזדמנויות עסקיות שמרוממת את רוחנו.  לפעמים צריך פשוט ללכת עם הלב, אחרי האינסטינקט העסקי המושרש בכל אחד מאיתנו

ניסיון חשוב בבחירת הזדמנויות עסקיות

ישנם אנשי עסקים מצליחים המעידים על עצמם כי ניחנו בחושים חדים ובכוחם לזהות הזדמנויות עסקיות ומגמות.  אנשים אלו לא נולדו עם יכולות אלו, אלא צברו ניסיון רב בתחומי פעילותם אשר מאפשר להם לזהות הזדמנויות עסקיות בעלות סיכויי הצלחה טובים יותר.  אנשי עסקים אלו פועלים בהתמדה, אמונה וחזון ארוך טווח למימוש הזדמנויות עסקיות שבחרו, אולם אין הם חסינים מפני בחירת הזדמנות עסקית שגויה אשר תסב להם נזק רב במונחי משאבים כלכליים, זמן ואנרגיה.  ככל שתהיו מנוסים יותר בבחינת הזדמנויות עסקיות, כך תשתפר יכולתכם לזהות הזדמנויות עסקיות מבטיחות ותדעו מתי צריך לקפוץ למים ואף יותר חשוב, מתי לוותר.

כאשר הזדמנויות עסקיות צריכות משקעה גדולה של זמן ומשאבים, מומלץ בחום להיוועץ עם מומחים לפני קבלת ההחלטה במטרה לצמצם ככל שניתן את טווח הטעות.

בהצלחה!

 

אני כאן עבורך, תמיד
גרסיאלה שפירו-גולדמן
המנטורית המקצועית להצלחתך העסקית ולשקט שלך!
אשמח לשמוע אותך.  שנפגש לקפה? : 050-6660746ל

שתפו ותיהנו

רוצה לחשוב יחד איך ליישם את שיטות השיווק שלי בעסק שלך?

קבלת מדריך חינם!
אסרטיביות עסקית

אלפי תכנים שיווקים, בחינם

אירועים קרובים

הישארו מעודכנים